Monday 9 April 2012

Cambahan kacang buncis dan kacang panjang

Cambahan kacang buncis (batang bewarna merah) dan kacang panjang (batang bewarna hijau) pada tray semaian. Dalam masa 3 hari dah naik dalam sejengkal.
 Cambahan kacang buncis pada tanah tepi pagar. Yang ini pulak kena tunggu seminggu baru dapat sejengkal tingginya.
Barisan kacang panjang menikmati suria pagi. Kacang panjang ni memang cepat bercambah sebab ikut petua En. Iskandar dari blog tanam sendiri (rendam benih dalam air suam). Lepas tu medium tu saya tanam dengan isi ikan. Tak sampai berapa minit, isi ikan yang ditimbus dihurung semut. Berlubang lubang tanah tu dikorek semut. Nasib baik pokok kacang tak mati.

2 comments:

  1. Salam,

    Cuba saudara 'blend' dulu perut ikan dengan sedikit air supaya ianya hancur seperti yang disyorkan oleh Tuan Iskandar.. Mungkin ini dapat membantu supaya tiada semut yang datang mengorek tanah tempat dimana perut ikan tersebut ditanam..

    Jika tanam perut ikan secara terus, mungkin akan mengundang kucing atau seangkatan dengan nya yang tertarik dengan baunya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Secara dasarnya saya nak blend perut ikan tu. 'orang umah' bising nanti bau blender tu katanya. Takpe lepas ni saya nak cari blender bundle di pasar karat..heheh terima kasih dgn info tu.

      Delete