Sunday, 8 July 2012

jeng jeng jeng bunga matahari

meh tengok bunga matahari jom
yang depan kelopak kecut yang belakang tu kembang elok, apa sebabnya ye..
semai lagi benih giant sunflower
amacam setakat ini je pokok membesar, saya tak pasti kalau pokok ni boleh membesar lagi atau tak. bunga matahari ni kalau dah layu akan berbunga lagi tak? takpe kita tunggu dan lihat. apa pun benih bunga matahari ni boleh di dapati dari http://www.tanamsendiri.com/ macam macam benih ada, semua bernas.

16 comments:

  1. As salam Jon,
    Pokok bunga matahari ni blh meninggi lbh 1.5 meter mengikut jenisnya. Kalau yg tuan tnm ni blh tinggi drp org yg menanamnya. Dulu saya biasa tnm pokok ni dan ia lebih suka ditanam ters ke dalam tnh bkn sebagai pokok pasuan. Proses tumbesaran lbh baik jika dpt menyerp nutrien terus drp tanah yg subur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang saya cadang nak tanam atas tanah je terus, mesti boleh besar lagi ni.. ;)

      Delete
  2. waooo cantiknya pokok matahari depa,....tk sabaq nak tgk kembang besaq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang tak sabar punya lah, lagi besar lagi puas hati ;)

      Delete
  3. rasanya pokok bunga matahari jenis yang one-off - berbunga sekali dan mati. lebih kurang macam tomato ceri juga (bukan dari jenis mini tomato)
    cuba tanam kat tanah pulak yang baru semai tu, agaknya boleh sama besar macam kak puteri purnama punya tak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunga sekali je ke..ala sedihnyaa

      Delete
  4. Aduhai... cukup membakar semangat. Berapa lama disemai sehingga berbunga ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat 2 bulan juga la, tapi tak sampai 2 bulan pun

      Delete
  5. tak boleh tahan.. dah semai lagi bunga matahari.. Nk juga.. kakakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. semai je, benih tuan Is ni memang baka baik..hehe

      Delete
  6. Cantiknya bunga matahari ya. Saya sudah mencambah beberapa benih bunga matahari di pasu sebab tak cukup tempat di tanah. Pening kepala saya memikirkan macam mana nak dia besar lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang penting jika tanam dalam bekas, pasu mesti besar jika pokok mahu besar ;)

      Delete
  7. assalammualaikum Mat jon, wah yg di nanti dah tiba, alhamdulillah..
    bunga yg besar tapi nampak kecut kelopak nya tu, entah kenapa jadi begitu, saya tanam pokok matahari baka besar ni..macam tu juga masalahnya.

    Kesimpulannya kalau nak tengok bunga matahari jenis bunga besar lebih baik tanam baka op dan baka warna bercampur.Bunga nya besar2..tapi benihnya kecil.Tapi kalau nak tanam utk dapat benih bagi tujuan bagi makan pd.haiwan seperti tikus hemster, atau buat kuaci, tanam yg baka giant lah..tapi bunganya tak seberapa meriah.Selamat berkebun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam..
      saya perhatikan dalam minggu ni bila cukup air dan cukup cahaya matahari kelopak lebih besar dan berlapis, dan saya tanam atas tanah terus. terlupa nak amik gambar. nanti saya cuba dapatkan gambar jika bunga masih elok ;)

      Delete
  8. dah ada semaian baru yg idup kan? tu blh bagi seri utk raya tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sabar nak tunggu raya nanti..mesti meriah dengan bunga

      Delete