Thursday 17 May 2012

Cambahan semaian

Jom kita tengok apa yang bercambah dalam tray semaian
 Barisan cambahan Giant Sunflower selepas seminggu 3 hari. Dalam semua semaian hanya 1 je tak menjadi.
 Close up Giant Sunflower, haaa nampak dah keluar set daun sebenar, jadi boleh dah di alihkan ke medium yang lebih besar untuk tumbesaran yang sihat. Yang lubang kosong tu saya dah alih awal-awal lagi sebab set daun sebenar dah cukup besar.
 Yang ni pulak cambahan dahlia. Ada 3 cambahan yang menjadi dari 5 semaian. Bila set daun sebenar tu dah besar sikit, boleh la dialihkan ke medium yang sesuai.
 Yang halus ni pulak cuba teka. Ni la petunia, tak tau la berapa lama lagi nak tunggu sampai besar ni.
 Raja segala ulam, ulam raja dah bercambah, lagi seminggu kot boleh alih ni ke singgahsana yang lebih selesa untuk raja ulam nih.
Yang ni agen anti serangga, semua semaian bercambah, cadangnya nak semai lagi banyak tapi benih tak cukup. Ada lima yang bercambah. Ini la marigold, bila besar nanti ni boleh la di alih ke pokok lain sebagai buddy untuk menghalau serangga perosak. Sebab bau bunga dari pokok ni memang serangga tak tahan. Semua benih di atas ni saya dapat dari En. Iskandar dari blog tanamsendiri  . so sesiapa yang berminat nak dapatkan benih yang bernas dan berkualiti boleh la melayari blog tanamsendiri.

No comments:

Post a Comment